Wednesday, February 11, 2009

Ring of Fire

geschreven: 11-feb-2009, Nagasaki.

Ik ben me de laatste tijd meer en meer bewust geworden van de geografische ligging van Japan. Dat het een goed eind weg is van Europa, dat was me natuurlijk allang bekend, maar het bewijs van het feit dat Japan ligt in een regio die bekend staat om de grote seismische en vulkanische activiteit, de Ring of Fire, werd in januari rijkelijk door moeder natuur tentoongesteld.

We schrijven 13 januari 2009, rond 22 minuten na middernacht, wanneer een stevige trilling zich meester maakt van mijn kamer. De jaloezieën beginnen tegen de ruit te klapperen en mijn bureau staat te trillen op zijn poten. Er klinkt een zwaar geluid, terwijl mijn bureaustoel van ellende heel lichtjes heen en weer zwenkt. Een combinatie van het aanhoudende daveren van brekende golven in de branding en het rollen van een aanzwellende donder, zo lijkt het. Alsof een flinke vrachtwagen voorbij komt razen door de smalle verlaten straten. Toch is het eigenlijk geen hard geluid, niet meer dan vergelijkbaar met een zachte zucht wind. Maar deze subtiliteit maakt dat het vele male uitvergroot op me overkomt.

Dan is het plots weer opgehouden en keert de rust terug. Mij achterlatend met een ietwat licht gevoel in mij hoofd.

De Japan Meteorological Agency rapporteert: de aardbeving vond plaats op een diepte van tien kilometer met een magnitude van 3,7 op de schaal van Richter. Boven het hypocentrum ligt de regio Tachibana-wan (橘湾), een stuk ten oosten van Nagasaki, wat uit niets meer bestaat dan enkele zeemijlen voor de kust waar de berg Unzen (雲仙岳, Unzendake) op neerkijkt. Niet geheel toevallig ook al een vulkaan.

32º 6’ N, 130º 0’ O, de exacte locatie. Zo was de eerste beving die ik bewust meemaakte een feit.

Vervolgens werd het 2 februari. Een nieuwsfeit dat zelfs tot in Nederland doorgang vond. Niet dat het 2 februari was, dat was het in Nederland immers nog niet, maar dat de vulkaan Asama (浅間山, Asama-san) tot uitbarsting was gekomen. Het resulteerde voor Nederland in niet meer dan een klein ANP berichtje en een prach-ti-ge foto. Niet gek ook eigenlijk, want de Japanse pers had tenslotte ook genoeg aan één a4’tje nieuwsbericht en wat kleine reportages.

[bron: {AP} Shigeyuki Inakuma]

Toch gaf het mij een bijzonder gevoel.

Deze zelfde berg barstte in 1783 heel wat explosiever uit, met vooral ernstige gevolgen door grote schade aan landbouwgewassen en gronden die jarenlang geen – of slechts heel minimaal – oogst op leverden. Zo ver kwam het deze keer niet. Wel steeg er een flinke rookkolom de hemel in en kwam er as neer in de straten van Tokyo (東京), zo’n 150 kilometer verderop. Na de eerste verbazing overkomen te zijn, waren het vooral de autowasstraten die goede zaken deden.

Echter, nog altijd kan het zomaar gebeuren. Dat Japan plotseling wordt opgeschrikt door een aardbeving of vulkaanuitbarsting van formaat, zoals dat ook het geval was op 17 januari 1995 bij de Grote Hanshin Aardbeving (阪神・淡路大震災, Hanshin Awaji Daishinsai), beter bekent als de Kobe Aardbeving. Lees daarover trouwens eens het boek Na de aardbeving (神の子どもたちはみな踊る, Kami no kodomotachi wa mina odoru) van Murakami Haruki (村上春樹), een voortreffelijk boek.

Eens zal het gebeuren.

5 comments:

Anonymous said...

Er klinkt een zwaar geluid. Als een aanhoudend gerommel, van naderend onweer op een broeiende zomeravond. Een diep, laag gebrul maakt zich van me meester. Wat overgaat in een - als vanzelfsprekend - trillen van mijn lichaam. Maar wat nu? De omgeving trilt niet mee! Langzaam richt ik me op, bekomen van de eerste schrik. Tussen het rillen door, zie ik nog net dat een bord met een viertal bammetjes met ei-salade uitdagend staan te wachten. Ja hoor ik ben uitgehongerd!

Daar schrik je dan toch even van :)

Anonymous said...

ik hoor ook wel eens gerommel en het geeft zo'n rare geur! weet niet wat het is, maar verlichting geeft het wel

Anonymous said...

Hai broertje,

Dat lijkt me een rare ervaring, een aardbeving. Weet je wel wat je moet doen als het een hele zware is? Moet je dan juist naar buiten, of binnen blijven?
En ook nog een vulkaanuitbarsting! Ik heb er trouwens niks van meegekregen dat het hier in het nieuws is geweest, maar dat kan ook aan mij liggen;)
Is het ondertussen al lente geworden:P?

Kusje Tamar

Anonymous said...

Sanderlief,

Een mooi stukje moeder natuur uit je mouw weten te schudden,
als de trilling van een aardbeving.

De tegenstelling tussen het gevoel van "extase" door een vulkaanuitbarsting en de "overspoeling" van autowasstraten als nuchtere humor, die om het hoekje komt kijken.

Jouw beleving van de Ring of fire verwoordt in een notendop.

Totdat het eens zal gebeuren......
Spannend!

Anonymous said...

Hey neefje!

Sorry dat ik nog niet eens eerder gereageerd heb op je site, ik heb wel al eerder gelezen namelijk, site doorgekregen van Bas.
Erg mooi die verhalen allemaal! Je kunt echt mooi boeiend schrijven!!! Dat meen ik echt, je hebt gewone reisverhalen, maar dit van jou, net een mooi boek!
Boh, wat eng, gerommel!!!! Haha..hier gaat 't komend weekend ook een hoop gerommel geven..in het mooie zuiden van Nederland is het namelijk CARNAVAL!!! ;)
Maar dat is leuk gerommel ;)

Succes nog daar! Ik kijk uit om je volgende verslag te lezen!!!

Kusjes, Gemma